Sunday, August 22, 2010

Masa Oh Masa!!

Telah disebutkan bahawa hamba mukmin harus memikirkan dan merenungkan ‘masa lampau’ bagi memperoleh iktibar atau manfaat dan muhasabah atau cermin diri sendiri.kita sebagai umat islam perlulah meninjau masa depan bagi menyediakan persiapan

Firman Allah S.W.T:
‘Dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok(akhirat)’(al-Hasyr:18)

Sebagai umat islam hendaklah memberikan perhatian khas terhadap ‘masa sekarang’ yakni terhadapnya masa yang benar-benar sedang kita tempuh supaya kita semua dapat merebut dan memanfaatkanya sebelum ia terlepas atau hilang.
Saya suka petik kata-kata imam ghazali dalam kitab ihya ulumuddin:

Masa terbahagi tiga.Pertama,masa yang mana hambanya tidak merasa penat di dalamnya atau menempuhnya, di dalam kesusahan mahupun kesenangan.

Kedua,masa depan yang belum tiba.Kita pun tak tahu apakah umur kita ini apakah umur kita akan sampai ke masa depan tersebut atau tidak.Kita pun tidak tahu apakah perancangan Allah untuk kita apa yang akan bakal terjadi.

Ketiga,masa sekarang yang mana di dalamnya kita semua hendaklah bermujahadah(meminta keampunan)dari Allah dan berjuang melawan nafsu dan hendaklah melakukan muraqabah terhadap sang pencipta.
Oleh itu,sama-sama kita beramal selagi nyawa dikandung badan.takut-takut esok kita tak sedar ke..SELAMAT BERAMAL,JAZKALLAH

2 comments: